|
GNSS elementin nimi
Name of GNSS element
|
FREQ
|
Palvelu- ja peittoalueen koordinaatit
Coordinates of nominal service area and coverage area
|
RMK
|
1
|
2 |
3 |
4 |
GPS
|
1575.42 MHZ
1227.6 MHZ
|
HELSINKI FIR |
ENR, SID, STAR, INA,
RNP APCH
|
EGNOS
|
1575.42 MHZ |
HELSINKI FIR |
ENR, SID, STAR, INA,
RNP APCH
|
|
|
GPS-mittarilentomenetelmien käyttö edellyttää satelliittien luotettavuuden valvontaa. Vastaanottimen itsenäistä luotettavuuden valvontaa kutsutaan RAIM-toiminnoksi ja valvonta tapahtuu käyttämällä ylimääräistä satelliittia vertailukohteena. Koska satelliittien lentoradat ovat tiedossa, voidaan satelliittien riittävyys RAIM-toiminnon suorittamiseen tietyssä paikassa ja tiettynä ajankohtana ennustaa etukäteen.
|
GPS-informaatiopalvelu tuottaa ennusteita RAIM-toiminnon käytettävyydestä. Mikäli RAIM käytettävyyteen ennustetaan katkoksia lentoasemalla, jolle on julkaistu GPS-menetelmä, ilmoitetaan siitä NOTAMilla. NOTAM sisältää tiedon siitä, että GPS-vastaanottimen luotettavuuden seuranta (GPS RAIM) ei ole käytettävissä lentoasemalla sekä katkoksen / katkoksien alkamis- ja päättymisajat.
|
Huom. Kun GPS-informaatiopalvelu ei ole esim. teknisistä syistä lainkaan käytettävissä, myös siitä ilmoitetaan NOTAMilla.
|
|
EGNOS NOTAM -palvelu tarjotaan kaikille lentoasemille, joilla on käytössä RNP lähestyminen LPV-minimiin tai LNAV/VNAV-minimiin. Suomessa EGNOS NOTAM -palvelu perustuu ennustettuihin APV-I palvelutason katkoksiin kyseisellä lentoasemalla. Ennustettaessa APV-I palvelutason katkos julkaistaan asiasta NOTAM, joka on voimassa aikaikkunan, jolle katkos on ennustettu. SBAS-vastaanotinta käyttävien lentäjien ja lentotoiminnan harjoittajien tulee huomioida ennakoidut APV-I palvelutason katkokset lennonvalmistelussa.
|